Loading

Câte festivaluri credeți că sunt în lume?

Atelierul “Festivalurile în secolul 21. Cui se adresează, cum le organizăm, cum le finanțăm?”, organizat în cadrul Bursei de Spectacole de la Sibiu a fost exact așa cum ne așteptam. Am avut 4 zile pline cu discuții pe tema festivalurilor, cu sfaturi practice despre cum ar putea organizatorii să rezolve situațiile complicate apărute pe traseu, cu idei despre estetica unui festival, despre cum își poate ține publicul aproape pe tot parcursul anului sau despre cât de importante sunt proiectele unice din jurul festivalului. Iar participanții au fost de peste tot din lume, din cele mai diferite culturi.

În total, ca să vă dați seama și de volum, am avut circa 9 ore de înregistrări pe care mai apoi le-am rezumat pentru voi. A ieșit materialul de mai jos, care sperăm să vă fie de ajutor.

Ca sfat, până nu intrăm cu totul în detaliile atelierului: dacă sunteți în echipa de organizare a unui festival și căutați parteneriate internaționale, sau pur și simplu vreți să vedeți cum se dezvoltă festivalurile din alte țări, vă recomandăm să mergeți la Bursa de Spectacole în 2018 și la acest atelier dedicat festivalurilor (care sperăm să fie organizat și anul viitor). Vă veți întoarce acasă cu multe idei și cu sentimentul că aparțineți unei comunități internaționale. 

Cine au fost invitații Atelierului? 

festivalier

Aici am scris mai multe despre ei, dar să facem o recapitulare:

  • Nelson Fernandez – Director NFA International Arts and Culture (UK). NFA International Arts & Culture este o companie de producție de evenimente, festivaluri și artă care oferă servicii specializate pentru artiști și organizații de artă, precum și pentru fundații, agenții guvernamentale, clienți corporate și instituții academice implicate în artele internaționale și operațiunile culturale.
  • Andrew Comben – Director executiv Brighton Dome & Brighton Festival (UK). În 2008 s-a alăturat echipei Brighton Dome & Festival și a construit o nouă viziune pentru această organizație, care a devenit un centru cu activitate artistică pe tot parcursul anului.
  • Tamara Arapova – Șef programe internaționale Golden Mask Festival (RUS). Golden Mask este premiul de teatru național al Rusiei, acordat pentru prima dată în anul 1994. Golden Mask este, de asemenea, numele unui festival de teatru anual, care se desfășoară la Moscova.
  • Leman Yilmaz – Director Istanbul Theatre Festival la IKSV. Istanbul Foundation for Culture and Arts (IKSV) este o fundație non-guvernamentală și non-profit care organizează 4 festivaluri (de film, teatru, muzică și jazz) și două bienale internaționale.

Care au principalele subiecte?

Atelierul a fost moderat de Nelson Fernandez care a spus că: “Sunt multe feluri în care putem organiza un festival. Putem face lucrul acesta și conversând unii cu alții, povestind despre ccea ce facem fiecare dintre noi și făcând schimb de experiențe”.

De ce contează festivalurile, cum facem o comunitate în jurul acestuia, ce anume inspiră estetica unui festival, ce tip de proiecte facem pe parcursul anului, ce fel de parteneriate încheiem și de ce?

Festivalurile sunt un business costisitor, nu are rost să nu recunoaștem asta. Și atunci, cum găsim resursele să le organizăm? Sau altfel spus, cum convingem companiile să ni se alăture?

Andrew Comben (Director Brighton Dome & Brighton Festival, UK): 

  • Brighton este la o oră distanță de Londra, este un oraș mic, dar din punct de vedere istoric este un loc important pentru UK.
  • Festivalul a fost creat în anul 1967 și acum a devenit cel mai mare eveniment multi arts din Anglia
  • A fost printre primele festivaluri dedicate regenerării culturale ale unui oraș
  • Are loc în aceleași spații de la an la an pentru că este un oraș mic și nu au cum să diversifice foarte mult locurile de desfășurare. Orașul a devenit un fel de festival campus.
  • Festivalul are un alt director artistic la fiecare ediție și acesta modelează conținutul în jurul său
  • Ediția din 2016 a avut 150 de evenimente pe parcursul a 3 săptămâni și a atras 225.000 de oameni
  • Kate Tempest a fost Guest Director al festivalului în 2017. Organizatorii s-au bucurat să colaboreze cu Kate datorită preocupărilor ei politice și a artei pe care o face. Au reușit, în felul acesta, să aibă și un alt tip de audiență și să lucreze cu comunitatea festivalului într-o manieră și mai strategică.
  • În 2016 festivalul a spus povestea clădirii The Royal Pavilion din Brighton, care a avut de-al lungul istoriei mai multe roluri. Cu o sponsorizare oferită de Familia Regală din UK și de Primăria orașului Birghton, organizatorii au reușit să surprindă cu ajutorul proiecțiilor video ce a reprezentat clădirea în istoria țării. A rezultat un material de 15 minute de proiecții speciale. Impactul major a venit din online: 3.000.000 de vizualizări pentru un singur hastag, acesta a fost cel mai reușit moment al ediției 2016.
  • Kate Tempest a fost implicată în 2 proiecte mari: primul s-a numit YOUR PLACE – și a fost, mai exact, o activare a unei comunități cu venituri mici. A fost creat un Brighton Festival special pentru ei, în comunitatea  respectivă, iar organizatorii s-au bucurat de reacții din partea unor oamenii cu care nu au mai interacționat până atunci. Al doilea proiect a fost PAY IT FORWARD – la prețul obișnuit al biletului s-au adăugat 5 Lire și, cine voia să achiziționeze acest bilet mai scump, contribuia la plata biletului pentru studenți sau cei care nu își permiteau să plătească. Organizatorii au explicat că și aceste bilete gratuite sunt valoroase, mai ales că au fost obținute prin efortul mai multor oameni. “Dacă ție îți place acest festival, atunci poți ajuta și pe altcineva să aibă o experiență frumoasă”.
  • 70% dintre oamenii care au venit în 2017 la festival au vrut să vadă ceva diferit, ecletic și să aibă o experiență autentică.

festivalier

Întrebare din public: Nu stiam de Kate Tempest, cea care a fost Guest Director în 2017, și mi se pare o idee bună să pui la dispoziția unui artist o platformă care să-l ajute să devină și mai puternic. Crezi că ar trebui să devina o obișnuință pentru un festival să aiba încredere totală într-un artist si să-i dea un rol atât de important?

Andrew Comben: A fost un moment important pentru noi când am decis să facem lucrul ăsta și pe parcursul anilor au fost mulți artiști extraordinari care ni s-au alăturat, printre care Laurie Anderson, Anish Kapoor, Ali Smith sau Hofesh Shechter. Kate a fost cel mai provocator artist cu care am colaborat și a ieșit foarte bine, am avut rezultate extraordinare. Ea s-a implicat în mod real, a lucrat uneori remote pentru că era în turnee. O treime dintre evenimentele din cadrul ediției anterioare i-au aparținut.

Întrebare din public: Având în vedere rolul pe care îl are Brighton în organizarea festivalului și faptul că inițial s-a dorit un proces de regenerare urbană a orașului prin intermediul festivalului, acum mai este valabil acest lucru? Acum este o necesitate sau o alegere?

Andrew Comben: Noi nu avem un teatru în oras și acum ne uitam la oraș ca la o scenă uriașă pe care o putem folosi. Deci putem spune că lucrurile s-au transformat în bine, dar în continuare este și o necesitate, dar și o alegere.

Tamara Arapova – Șef programe internaționale Golden Mask Festival (RUS).

  • Câte festivaluri credeți că sunt în lume? Nimeni nu știe.
  • Edinburg Festival, Avignon Festival, Chekhov Festival – sunt unele dintre cele mai discutate festivaluri.
  • Golden Mask este în primul rând o competiție care premiază cele mai bune spectacole de teatru din Rusia, creată în 1993.
  • Mai întâi a fost o competiție națională de teatru și apoi a devenit și festival în 1994.
  • Juriul care selectează cele mai bune spectacole de teatru este format din critici de teatru, designeri, jurnaliști, artiști ș.m.a.
  • Gala de decernare a premiilor Golden Mask are loc în cele mai importante spații din Moscova: Bolshoi Theatre, Mariinsky Theatre.
  • Alte proiecte inițiate de Golden Mask festival: The Mask in the City – funcționează ca un marketing tool care extinde audiența festivalului. Anumite părți din spectacole sunt jucate prin oraș, ca să le arate locuitorilor ce pot vedea în cadrul festivalului. Children Weekend are loc în martie și este o colecție de piese de teatru pentru familii și copii. Institute of theater este un alt proiect: are loc pe parcursul a trei luni. Pe parcursul anului Goden Mask Festivalul merge în cele mai mari orașe din Rusia, dar și în țările vecine Rusiei.
  • Cel mai important proiect al festivalului: The Rusian Case – a fost inspirat de Edinburg Show Case și a fost creat în colaborare cu British Council. Este componenta internațională a festivalului și o metodă de promovare a acestuia în alte țări. Scopul a fost de a le arăta oamenilor din alte țări spectacole de teatru rusesc.
  • Directorul Golden Mask se gândește la publicul festivalului ca la invitații pe care i-ar avea acasă – de aici o preocupare reală pentru cum se simt participanții.

festivalier

Leman Yilmaz – Director Istanbul Theatre Festival la IKSV

  • Istanbul Foundation for Culture and Arts (IKSV) este o fundație non-guvernamentală și non-profit care organizează mai multe festivaluri cu ajutorul sponsorilor
  • Publicul folosește tot mai mult social media și festivalul se adaptează la acest lucru
  • Inițial a fost un singur eveniment, dar apoi s-au adăugat 4 festivaluri mari și 2 bienale care se desfășoară pe tot parcursul anului la Istanbul
  • Pregătesc și proiecte speciale: competiții de voce pentru tineri, în felul acesta aduc mai aproape și audiența tânără
  • Începând cu anul 2000 au început să organizeze Istanbul Theatre Festival din doi în doi ani, dar s-au hotărât ca acesta să fie anual începând din 2018. Companiile au fost mulțumite de această decizie pentru că au și mai multă continuitate în strategia lor de sponsorizare.

Cum arată bugetul festivalurilor și care sunt sursele de finanțare? 

Andrew Comben (Director Brighton Dome & Brighton Festival, UK)

  • Echipa festivalului organizează evenimente pe tot parcursul anului, ca să rămână mereu în atenția publicului lor
  • Există o întreagă structură organizațională în jurul Brighton Festival, cu un plan concret de marketing și de vânzări, cu un buget bine pus la punct
  • Sponsorizarea din partea guvernului UK și a Primăriei din Brighton este esențială, fără aceasta le-ar fi mult mai greu să poată realiza toate evenimentele de pe parcursul anului
  • Bugetul festivalului este în jurul cifrei de 2.4 milioane de Lire. Circa 50% din acest buget este acoperit din vânzarea de bilete, restul din campaniile de fundraising.

Nelson Fernandez – Director NFA International Arts and Culture (UK)

  • Uneori susținerea din partea guvernului este de dorit, alteori însă nu ajută cu adevărat și se poate întâmpla să apară anumite dificultăți în selectarea unor artiști care să fie incluși în line-up sau să apară suprapuneri nedorite cu alte evenimente mari.
  • În privința biletelor oferite gratuit, trebuie să avem grijă pentru că, de fapt, nimic nu este gratis. Chiar și acele bilete ne costă și atunci când decidem, prin diferite mecanisme (poate cum au făcut cei de la Brighton Festival cu programul Pay it forward) să le oferim cadou, trebuie să ne asigurăm că oamenii care le primesc înțeleg valoarea acestora și o prețuiesc.

festivalier

Credit foto: Nicolae Gligor. 

Leave a Reply

X