Loading

Electric Castle, Untold și Artmania la Bursa de Spectacole Sibiu

Zilele trecute am fost la Sibiu, la FITS & Bursa de Spectacole, și am fost de-a dreptul copleșiți. Am avut o săptămână plină cu evenimente care mai de care mai faine, despre care vă vom povesti pe larg în curând. Stay tunned.

Acum vrem să vă spunem cum a fost la primul Panel Talk pe tema Marketing in Arts. Case Study: Romanian Festivals, organizat în cadrul Bursei de Spectacole.

Andi Vanca, Head of communication Electric Castle, Codruța Vulcu, Director ARTmania și Edy Chereji, Director Marketing & Communication Untold au povestit despre ce înseamnă să faci marketing și comunicare pentru un festival. Discuția a fost moderată de Oltea Zambori, Online Strategy Coordinator FITS. 

Într-o ordine cronologică, întrebările și răspunsurile au fost în felul următor.

festivalier
Electric Castle

Oltea Zambori: În România, până recent, marketing-ul pentru evenimente culturale se făcea ușor neprofesionist. Ați apărut voi, am început să avem tot mai multe evenimente și apoi a apărut și o organizare a departamentelor de comunicare. Lucrați cu o agenție sau aveți echipă de comunicare in house? Dacă externalizați serviciile de comunicare, ce anume externalizați? 

Andi Vanca (Electric Castle): Noi am pornit de la ideea că Electric Castle este o experiență și că tot ce se întâmplă acolo este o evadare. Suntem 10 oameni care lucrăm pe tot parcursul anului la organizarea festivalului, cu un plan foarte bine definit. Colaborăm și cu agenții, dar colaborăm mai mult la nivel de implementare și execuție. Conceptele vin de la noi și punctual, pe diferite campanii, lucrăm cu agenții de PR sau de online. Suntem mai mult pentru in house.

Codruța Vulcu (Artmania): Eu sunt pentru a avea un om de comunicare sau de marketing in house. Artmania este un eveniment butic, cu un public foarte clar și dedicat, pasionat de chitară și de rock. Pentru a putea poziționa festivalul, trebuie să înțelegi foarte bine publicul și ce așteaptă el să găsească la fața locului. Noi lucrăm mai degrabă cu oameni in house pentru că ei ar trebui să înțeleagă viziunea mea asupra evenimentului. Apoi partea de implementare poate fi externalizată.

Edy Chereji (Untold): Cred că mai degrabă alte departamente s-au dezvoltat pe lângă departamentul de marketing. O dată cu apariția festivalurilor mari, pe lângă departamentele de marketing s-au dezvoltat și altele: producție (unde sunt oameni cu expertiză), financiar (care te ajută în dezvoltarea festivalurilor) etc. Noi am simțit tot timpul că dezvoltarea unui concept creativ poate lua cea mai bună formă în interiorul echipei noastre. Noi știm cel mai bine ce vrem să facem și unde ar trebui să ducem festivalul, avem un departament intern de marketing, comunicare și creație format din 15 oameni care lucrează permanent. Lucrăm și cu agenții pentru implementare sau pentru finisarea unor idei care pleacă de la noi și care au nevoie de feed-back din exterior. Dar credem foarte mult în potențialul echipei noastre de comunicare.

Echipa noastră este formată din 30 de persoane, iar dintre aceștia 15 sunt în departamentul de marketing și comunicare, deci iată cât de importantă este comunicarea pentru Untold. 

festivalier
Untold
festivalier
Electric Castle

Oltea Zambori: Ce se întâmplă când rămâneți fără idei in house? Știu din proprie experiență că ajungi la un moment dat să ai niște idei pe care tu le consideri bune, dar neavând un feed-back extern, nu știi dacă e chiar așa.

Codruța Vulcu (Artmania): În cei 12 ani de când lucrez în domeniu s-au schimbat mult realitățile și a trebuit să ne adaptăm. În urmă cu 3 ani a trebuit să schimbăm cu totul conceptul de poziționare pentru că nu am mai avut dreptul să organizăm festivalul cu bilete în Piața Mare. Pentru a nu ne pierde ideile, trebuie să vedem ce se întîmplă la alte evenimente, pe piața de afară. Săptămânal verific ce fac alte festivaluri, din perspectiva comunicării, a implementării, cum își comunică deciziile pe partea de securitate ș.a.m.d.

Andi Vanca (Electric Castle): Ca să rămânem actuali, trebuie să fim foarte ancorați în prezent, să vedem ce se întâmplă în jur, atât la nivel de comunicare, cât și ca implementare de activități.

Noi, la Electric Castle, vrem foarte mult anul acesta să dezvoltăm partea de arts and performance pentru a susține ideea de experiență totală. Vrem ca pe lângă muzică să oferim oamenilor ceva în plus. Am tot mers la festivalurile din afară și am văzut că asta se caută foarte mult. 

Edy Chereji (Untold): Am reușit să avem alături de noi oameni cărora le-a plăcut povestea Untold și care ne-au dat feed-back, păreri, propuneri. Jobul nostru a fost să filtrăm și să vedem care dintre idei sunt ok și dacă le putem implementa. Cred că o comunitate pe care ți-o formezi în jurul festivalului este foarte valoroasă. Sfat: citiți-vă zilnic mesajele și comentariile de pe Facebook și aveți cea mai bună recenzie a ceea ce faceți voi.  

festivalier

Oltea Zambori: Acum să vorbim și despre prezența sponsorilor în evenimente. În zilele noastre este foarte important să atragi lângă tine parteneri și nu sponsori. Să vorbim exact despre integrarea partenerilor în experiența de eveniment, atât pentru organizatori, cât și pentru parteneri și pentru public. Cum faceți această simbioză? 

Codruța Vulcu (Artmania): Cred că pe lângă transformarea festivalurilor, și oamenii  de marketing din companii și agenții s-au mai schimbat. Acum și ei caută foarte mult experiența și interacțiunea cu consumatorul. Trebuie să înveți să spui nu.

Andi Vanca (Electric Castle): De la început am crezut foarte mult în marketing-ul experiențial și ne-am dus foarte clar către sponsori și le-am explicat că suntem într-un spațiu istoric și că nu vom putea pune bannere și stegulețe pe castel. Și fiecare a înțeles și s-a adaptat. Anul acesta, spre exemplu, vom avea o mașină uriașă de spălat haine. Nu facem compromisuri aici, ci explicăm foarte clar ce putem face și ce nu. 

Edy Chereji (Untold): E important să le explici conceptul festivalului care trebuie să conțină și partea asta de activare a partenerului. Suntem foarte atenți de la început, partenerii primesc conceptul creativ ca să se poată pregăti și apoi ne întâlnim cu agențiile lor și le explicăm mai în detaliu conceptul. Bugetul este foarte mare pentru că ne dorim ca festivalul să fie accesibil publicului din România și atunci suntem obligați să avem parteneriate care să ne ajute să subvenționăm biletele.

festivalier

Oltea Zambori: Ce te faci când te duci la sponsor, agreezi cu el că faci ceva care se potrivește cu conceptul tău de comunicare, partenerul își dă acordul, iar după aceea vine agenția și îți propune o campanie nu are nicio legătură cu ce a aprobat partenerul. Iar partenerul își dă ok-ul pe campania respectivă.  

Andi Vanca (Electric Castle): Discuțiile se duc în paralel: noi, clientul și agenția. Toate materialele sunt agreate și de noi. Până la urmă este evenimentul nostru, conceptul nostru, și nu vrem să ne pierdem identitatea.

Oltea Zambori: Aveți un brand book pe care să-l trimiteți către sponsori?

Edy Chereji (Untold): Da, avem și îi ținem la curent pe parteneri cu conceptul nostru. În brand book avem toate detaliile despre tematica festivalului.

Important e ca partenerul să știe ce vrea, să aibă o identitate clară și un obiectiv pe care să-ți dorească să-l comunice. 

Codruța Vulcu (Artmania): Noi suntem legați de locul în care ne desfășurăm și atunci și conceptul trebuie să aibă legătură cu asta. Am renunțat la un partener care nu înțelegea că nu mai putem folosi bannere agățate de garduri.

festivalier
Credit foto: Electric Castle

Oltea Zambori: Când și cum stabilim bugetele de marketing și cam cât la sută din bugetul total se duce spre partea de comunicare?

Andi Vanca (Electric Castle): Prin septembrie ne facem planurile pentru ediția următoare. Stabilim ce vrem să facem, care e direcția, calculăm un buget orientativ (mare parte merge spre construcția locului).

Edy Chereji (Untold): Imediat cum terminăm o ediție, ne apucăm să lucrăm la următoarea. O mare parte din bugetul nostru merge spre online, în țară și în afară. Important, secretul nostru: facem foarte mult content de PR și asta ne ajută enorm. Chiar din august și septembrie suntem prezenți peste tot prin ceea ce facem prin partea de PR. Anul trecut am lansat after filmul Untold, am făcut un eveniment într-un cinema și asta a atras atenția jurnaliștilor.

Întrebare din public: ne puteți oferi câteva date demografice despre publicul vostru?

Andi Vanca (Electric Castle): Cam 40% sunt din Cluj, 38% din București, 10 % străini și ceilalți sunt din Brașov, Iași, Mureș, Oradea. Media de vârstă este undeva pe la 25 de ani, oameni cu studii superioare și venituri peste medie. Sunt tineri pasionați de tehnologie, arte, in special de muzică, și care caută o vacanță altfel.

Edy Chereji (Untold): Din cei peste 300.000 de oameni care au fost anul trecut în cele 4 zile de festival, 20 % sunt din Cluj, 20 – 25% sunt din București, iar restul sunt din estul țării și cam 10% sunt din afara României, din UK, Olanda, Belgia. Ca vârstă media ar fi 25 – 30 de ani.

Codruța Vulcu (Artmania): Cam 50% sunt din București, 15% din afară (țări scandinave și Germania).

INFO 

ELECTRIC CASTLE:  are loc în perioada 12 – 16 iulie și va avea concerte cu: Deadmau5, Franz Ferdinand, Paul Van Dyk, ALT-J, Moderat, Nero, Trentemoller, Duke Dumont, Maceo Plex și mulți alții.

UNTOLD se va desfășura în perioada 3 – 7 august, cu: Afrojack, Armin van Buuren, Axwell ^ Ingrosso, Dimitri Vegas & Like Mike, Ellie Goulding și mulți alții.

ARTMANIA va fi în perioada 28 – 29 iulie, cu: Tarja Turunen, You Me At Six, Devin Townsend Project, Lacuna Coil și mulți alții.

Leave a Reply

X