Loading

Interviu cu Andi Vanca, Head of Communications Electric Castle: În 2017 ajungem la set-up-ul final și așteptăm peste 135.000 de oameni!

În week-end, când am fost la Jazz in the Park, ne-am întâlnit la Cluj și cu Andi Vanca, Head of Communications Electric Castle. Locul de întâlnire, Booha Bar, nu a fost tocmai întâmplător. Aici se întâlnea echipa Electric Castle ca să pună bazele festivalului. Iar acum, dacă mergeți în acest bar veți vedea că scrie  ELECTRICITY pe perete. Nu  e o coincidență, chiar are legătură cu festivalul.

Peste 135.000 de oameni vor veni săptămâna viitoare la Electric Castle no. 5, în mod cert unul dintre cele mai așteptate festivaluri din România. Și unul dintre cele mai mari evenimente de muzică de pe la noi.

Am povestit cu Andi despre cum au fost primele ediții, momentele esențiale în organizarea și transformarea festivalului în ceea ce este acum și despre planurile de viitor. Mulțumim mult pentru răspunsuri și ne vedem la Bonțida. Nu mai avem mult de așteptat.

1. Cum a început totul? De unde a pornit Electric Castle?

Am început cu evenimente în Booha Bar, care s-a deschis în urmă cu 8 ani, în 2009. Organizam evenimente de 100 – 150 de persoane care au crescut treptat. Apoi am căutat un spațiu mai mare, a apărut Boiler și de acolo am început să facem tot felul de petreceri în locuri neconvenționale: în hale, în parcarea subterană de la Cluj Arena, în Hotel Continental (era părăsit și nu se întâmpla nimic acolo).

Cumva era și un gol pe piață la momentul respectiv, adică erau foarte puține festivaluri. Aveam Peninsula, B’EstFest și cam atât pe zona asta. Am zis să facem un festival, dar nu orice fel de festival, ci unul cu un concept. Să nu fie doar o înșiruire de concerte și cam atât, ci să aibă și evenimente pe timp de zi, cu servicii foarte bune, cu un spațiu excelent.

Știam de Castelul Banfy de la cei de la TIFF, pentru că ei făceau proiecții acolo. I-am contactat pe cei de la Transilvania Trust, organizația care gestionează castelul, și au fost foarte deschiși.

festivalier
Booha Bar

2. Cum a evoluat conceptul inițial? Ce v-ați propus voi la prima ediție, care au fost rezultatele atunci, ce concluzii ați avut și cum a evoluat festivalul? Cât din ce se întâmplă săptămâna viitoare a fost în proiectul inițial?

Ca și concept, este destul de similar pentru că noi am vrut să aducem urbanul, noul și muzica într-un loc vechi, plin de istorie și să facem un contrast între vechi și nou, actual și trecut. De asta avem și tot felul de intervenții și structuri temporare care să potențeze castelul și locul, pentru că până la urmă toată magia este legată de loc și de tot ce se întâmplă acolo.

Prin tot ce facem vrem să scoatem în evidență parcul, castelul, lacul ș.a.m.d. Legat de așteptări, la prima ediție am estimat undeva la 3.000 – 4.000 de oameni și bine că nu au venit doar atâția pentru că altfel nu mai existam acum. Lucrurile au explodat după ce am anunțat trupa Morcheeba, în aprilie. Au început să se vândă foarte multe bilete și în final am ajuns la 10.000 de oameni pe zi, deci 30.000 de participanți pentru cele trei zile.

Atunci am zis că vrem să creștem organic, să nu scăpăm festivalul de sub control. Am mai adăugat o zi, apoi am mai crescut un pic suprafața festivalului. Conceptul de bază a rămas același, dar am încercat să îmbunătățim lucrurile, începând de la servicii, la scenă, la artiști și la tot ce se întâmplă acolo.

În 2016, anul trecut, am regândit tot set-up-ul festivalului. Pe același concept, cu construcții arhitecturale, să fie totul unitar, alb și curat, fără foarte mult branding. Anul ăsta, zic eu, ajungem la set-up-ul final cu tot ce avem acolo, cu 22 de hectare de festival.

3. Câți oameni estimați anul ăsta?

În 2017 vor fi în jur de 30.000 – 35.000 de oameni pe zi. Dacă adunăm cele 5 zile, trecem de 135.000 de oameni trafic total. Diferența principală față de alte evenimente mari este că toți cei care vin la Electric Castle vin ca să stea acolo, să se bucure de cele 5 zile, nu vin doar la concerte. Cumva asta încercăm și noi să transmitem: că totul este o experiență. Avem 10.000 de oameni care stau în camping, printre ei sunt mulți din Cluj care vin să stea în camping tocmai ca să nu piardă ce se întâmplă în timpul zilei.

4. Deci voi oferiți o experiență, de fapt.

Da, care îmbină de la muzică până la teatru, stand-up comedy, Tedx talks, proiecții de filme, campionat de volei pe plajă, yoga, bătăi cu baloane etc.

5. Multe dintre aceste activități sunt în premieră anul ăsta, nu?

Da, asta pentru că am vrut foarte mult să dezvoltăm latura asta de activități, plus zona de arts and performances.

6. Anul trecut ce făceau oamenii pe timp de zi?

În fiecare an au fost activități, dar niciodată atât de multe cum vor fi anul ăsta. Noi facem în fiecare an un studiu sociologic la fața locului ca să vedem ce le-ar plăcea oamenilor, ce ar schimba, ce ar îmbunătăți, să verificăm dacă e bună direcția în care mergem. Și asa am aflat că majoritatea vine pentru experiență, pentru sentimentul ăsta de libertate pe care îl are la fața locului, nu doar pentru artiști. Practic, trăiești într-un oraș care ar avea, dacă ar fi să comparăm, populația Sighișoarei.

7. Cât de mare este echipa voastră?

Pe timpul anului lucrăm cam 15 oameni, iar apoi echipa se tot mărește și dacă adunăm și voluntarii, barmanii și toți cei care ne ajută, cred că ajungem la 1.000 de oameni care lucrează în timpul festivalului.

8. Și câți oameni sunt în departamentul de comunicare?

Avem șase oameni în departamentul de comunicare și mai colaborăm cu agenții pe diverse campanii. În general, ideile vin de la noi, iar agențiile cu care colaborăm se ocupă de implementare.

9. Vi se pare mai ușor să faceți voi conceptul?

Da, noi știm cel mai bine proiectul nostru și ne este mult mai simplu. Agențiile din țară sau din străinătate cu care colaborăm ne ajută să transmitem și mai bine mesajele anumitor campanii.

festivalier
Foto credit: Electric Castle

10. Va fi multă lume din străinătate?

Cam 10% vor fi din afara țării. Până acum nu au fost campanii de promovare în străinătate, cei care au venit au auzit de noi de pe Facebook sau de la prietenii lor. Pentru mulți este ceva foarte exotic să vină la un festival care are loc într-un castel din Transilvania.

11. Și cum e cu spațiile de cazare pentru toți cei care vin la festival?

10.000 de oameni stau în camping, alții stau în Bonțida sau în Cluj, Gherla, Dej etc. Din Cluj pot veni cu bus-ul, poate fi luat de la Sala Sporturilor sau de la Iulius Mall, cu trenul, toate trenurile care trec prin Bonțida opresc în stație pe perioada festivalului, sau cu mașina personală. Nu le recomandăm să vină cu mașinile personale pentru că tot accesul se face pe un singur drum comunal și se aglomerează foarte mult.

12. Dar cum a reușit un festival să aducă Morcheeba chiar de la prima ediție?

Acolo chiar a fost foarte interesant pentru că noi am trimis oferta către agent, agentul și-a calculat inițial turneul și a zis că nu ar putea să vină în România. Nu știu cum, dar oferta a ajuns și la trupă și când au auzit că cineva îi invită la un castel din Transilvania, au zis că vor neapărat să vină.

Noi aveam deja legăturile cu impresarii pentru că mai lucrasem cu ei pentru petrecerile pe care le organizazem la Boiler și au avut încedere în echipa noastră. Cu sponsorii a fost la fel. Ne-a fost ușor să-i convingem că va fi un proiect bun, de lungă durată.

13. Câți dintre sponsori s-au păstrat de la prima ediție?

Destul de mulți pentru că ne place să avem relații pe termen lung. Asta este una dintre principalele condiții. Se și creează un stil de lucru, ei înțeleg foarte bine conceptul Electric Castle.

Legat de prezența sponsorilor la fața locului, noi avem niște condiții foarte clare. Vrem să fie totul foarte clean și să aibă o activare prin care să aducă un beneficiu comunității, să fie ceva relevant. Ne dorim să facă marketing experiențial pentru că am observat și noi și ei că funcționează foarte bine.

14. Ce activări interesante vor fi anul ăsta?

Foarte multe. Cumva toate activitățile din festival se leagă de un sponsor, Spre exemplu, Tedx session va fi legat de NN, voleiul va fi cu Lays ș.a.m.d.

Și va mai fi ceva: o construcție imensă pe care vrem să o păstrăm secretă până în ziua 0. E ceva ce nu s-a mai făcut până acum.

15. Care este media de vârstă a publicului vostru?

25- 26 de ani, zonă urbană, venituri peste medie, cu joburi bune. Vin la festival ca la o vacanță în Transilvania, la un castel.

festivalier
Credit foto: Electric Castle

16. Legat de selecția publicului, am observat că la unele festivaluri, datorită genului muzical, există o corelare între public și ce se ascultă acolo. Alte festivaluri fac selecția asta prin prețuri sau prin locul în care se desfășoară, ajungi acolo doar dacă vrei cu adevărat să asculți acel tip de muzică. Cum este la voi?

Atunci când ai un concept clar, oamenii vin pentru că înțeleg foarte bine despre ce este vorba. Noi suntem foarte confortabili cu cifrele pe care le avem acum și nu ne dorim să creștem mult mai mult. Vrem să fim un festival medium sized pentru că altfel ne pierdem din consistență. Dacă devii foarte mare, începi să faci compromisuri și pe partea de line-up, de amenajări și de tot.

17. Este o experiență mai personală acum?

Da, exact. Chiar este. Și ne dorim să fie așa.

18. Și cum faceți line-up-ul?

Vrem să fie cât mai variat. Anul ăsta am vrut să atingem multe zone muzicale. Electric Castle este un festival de muzică, în primul rând, deși mai sunt oameni care cred că e un festival de muzică electronică, dar nu e adevărat. Avem de la muzică electronică, la rock alternativ, hip-hop, jazz, operă și multe altele. Este foarte eclectic.

 19. A existat vreo confuzie legată de numele festivalului?

Da, a mai existat, dar nu e Electronic Castle, e Electric Castle. Se referă la atmosfera de acolo, nu la genul de muzică.

festivalier
Foto credit: Electric Castle

20. Și dacă tot a venit vorba despre castel, am înțeles că anul ăsta vom intra pentru prima dată în interior. Veți amenaja încăperile special pentru cei care vin la Electric Castle. Cum e cu renovarea castelului?

Castelul este întreținut de Transilvania Trust, care se ocupă de renovarea acestuia, doar că este o investiție de câteva zeci de milioane de euro și va dura foarte mulți ani. Noi contribuim în fiecare an cu o sumă pentru renovare și cu sprijinul de la noi au reușit să refacă acoperișul, podirea, s-a refăcut curtea. Îmbunătățirile se văd de la an la an.

Anul acesta vom avea din nou o campanie (am avut și anul trecut) prin care încurajăm publicul să doneze pentru renovarea castelului. Următorul proiect mare al celor de la Transilvania Trust este să consolideze fundația.

Revenind la ce se va întâmpla în interiorul castelului anul acesta, pentru că au reușit podirea lui, am putut să amenajăm încăperile. Spre exemplu, Paul Kalkbrenner, un artist austriac, a pregătit o instalație specială: când ajungi în cameră te scanează și apoi te proiectează ca un personaj pe perete. E foarte tare.

festivalier
Credit foto: Electric castle

21. Pare foarte complicat din punct de vedere logistic să organizezi un festival atât de mare, să te gândești unde s-ar duce toți oamenii astfel încât să eviți aglomerarea. Cum e pentru voi?

Încercăm să avem o logică în tot programul, să putem controla fluxul de oameni, să fie mai multe lucruri care se întâmplă în același timp și publicul este peste tot. Până acum a fost ok, nu am avut probleme. Festivalul a fost viu tot timpul și oamenii au fost peste tot, la toate scenele.

22. Suntem curioși: cum sunt locuitorii din Bonțida? Cum simt ei festivalul și cum a fost experiența din perspectiva lor?

Ei cred că festivalul este un lucru benefic și noi zicem că așa este. În primul rând, sunt foarte mulți oameni care se cazează în Bonțida și consumă produse locale, deci clar vorbim și despre un venit pe care îl au locuitorii din Bonțida în contextul Electric Castle. Apoi, se oferă o vizibilitate extraordinară castelului și satului Bonțida.

La prima ediție poate 40% auziseră de sat, iar acum sunt mulți turiști care merg și pe parcursul anului ca să viziteze castelul. Creștem împreună cu locuitorii din Bonțida, vrem să scoatem în față comunitatea de acolo.

23: Plouă sau nu plouă anul ăsta la EC?

Nu știu, verificați pe www.rainorshine.ro (râde). Până la urmă, nici nu mai contează. Avem 5 scene acoperite, deci avem unde să ne adăpostim. În anii trecuți am văzut că, în ciuda ploii, oamenii au rămas și s-au bucurat de festival. Tot ce putem noi să facem este să le creștem confortul și să-i ajutăm să aibă o experiență cât mai ok.

De aici și ideea campaniei Rain or Shine. Am zis că indiferent de vreme, trebuie să iasă ceva bun. Și dacă ne tot întrebăm cum va fi vremea, ne-am gândit să și ajutăm 25 de familii să aibă curent electric pentru prima dată. Apoi au venit cei de la NN care au făcut asigurarea de vreme și Free Miorița care știe câte familii sunt în țară fără curent electric.

Cele 25 de familii pe care le vom ajuta în cadrul campaniei sunt de peste tot din țară, Neamț, Botoșani, Teleorman, Bistrița etc.

24. Ne poți spune care ar fi recomandările tale pentru cei care vin anul ăsta pentru prima dată la festival?

Să se plimbe peste tot, să descopere cât mai mult, să meargă la noua scenă – Hangar – unde sunt multe genuri muzicale, de la Farfara Ciocârlia, Corina Chiriac și Mirabela Dauer, până la Slaves – o trupă de punk. Fiecare își face experiența cum vrea.

25. La ce festivaluri merg organizatorii EC?

Ne împărțim, alegem 2 – 3 festivaluri și mergem să vedem cum sunt. E foarte ciudat că nu mai apuci să te bucuri ca un participant. Te uiți cu un ochi critic și ești foarte atent la niște detalii pe care înainte nu le observai.

Sunt multe festivaluri la care mergem, prin Europa, prin State au fost niște colegi de-ai mei. Ne împărțim și apoi povestim fiecare cum a fost. Mergem și la festivaluri mai mici care se concentrează pe producție și fac lucruri faine la fața locului.

26. Ați fi văzut Electric Castle în altă parte?

Nu, pentru că e despre castel, tot festivalul este în jurul castelului. Acum îmi este imposibil să mi-l imaginez în altă parte. Nu ar fi același lucru.

 

3 comments

Leave a Reply

X