Loading

Muzica electronică și comunitățile ei – prima conferință Black Rhino Music

Vă anunțam recent că urmează să fie lansat un proiect fain, care va aduce în prim plan industria muzicală și comunitățile din jurul ei. Ei bine, este vorba despre Black Rhino Music – o serie de conferințe dedicate muzicii electronice la care vor fi invitați artiști, promoters, manageri de club și de label, în general oamenii care fac muzică și care știu tot ce întâmplă pe acest subiect prin curtea noastră și nu numai.

Cu alte cuvinte, intenția organizatorilor este de a aduce, prin intermediul mai multor conferințe, un plus de experiență și de a contura un dialog între actorii culturali din industria muzicală. Ceea ce pe noi ne bucură tare mult. Știm că și pe tărâmul festivalurilor avem nevoie de o comunicare și mai bună între operatorii culturali. 

festivalier

Așa că, zilele trecute am participat chiar la primul eveniment al proiectului Black Rhino Music: conferința Music and Communities, la care au fost invitați Noah Ball, managing director al festivalurilor Outlook, Dimensions, Sunfall, Soundwave, și Geoff Wright aka Presha, radio și nightclub Dj, promoter, distribuitor și manager al labelului Samurai Music Group.

În linii foarte mari, s-a discutat despre selecția artiștilor, promovarea unui anumit gen muzical (cu accent pe dubstep și drum and bass), marketing și distribuție, specificul audiențelor unui festival, diferențele dintre distribuția de muzică în Noua Zeelandă vs. cea în Europa și alte regiuni ș.m.a.,pornind de la exemplele oferite de festivalurile Outlook  & Dimensions și de labelul Samurai Music Group.

A fost o discuție sinceră, un dialog între invitați și public. Atât Noah, cât și Geoff au povestit din experiența lor, din perspectiva unor proiecte care au reușit pe parcursul anilor să modeleze industria muzicală și să creeze comunități puternice în jurul lor.

festivalier

Am fost foarte atenți, am notat o grămadă de lucruri (conferința a ținut 2 ore și 15 minute) și am zis să vi le arătăm pe cele mai interesante. Așa că, aici sunt notițele noastre, într-o ordine cronologică, cu comentariile și întrebările moderatorului – Codin Orășeanu (inițiatorul Black Rhino Music) și cu răspunsurile celor doi invitați.

Black Rhino Project: Cum ați reușit să faceți comunități puternice în jurul labelului Samurai Music Group și festivalurilor pe care le organizați?

Geoff:

  • Samurai Music Group a pornit acum 10 ani (anul acesta este an aniversar pentru noi), în Noua Zeelandă, dintr-o companie de distribuție de muzică drum and bass. La un moment dat am simțit nevoia să-i aduc împreună pe artiștii pe care îi știam, pe cei cu care colaboram, și să fac un label pentru a-i promova pe ei și muzica din Noua Zeelandă. Ideea a fost de la bun început de a avea pe de o parte artiștii noi din Noua Zeelandă, dar și pe unii mai populari din Europa și SUA. Și treaba asta, acest amestec al artiștilor noi cu cei populari, a functionat foarte bine.
  • multă vreme am păstrat legătura cu artiștii numai în online, dar la un moment dat am fost la un festival de drum and bass în România, am cunoscut mai mulți artiști și mi-am dat seama că este altceva atunci când ești prezent cu adevărat într-un loc. Așa că mi-am făcut bagajele și m-am mutat la Berlin, unde am lansat un alt label – Hometown – mai experimental.
  • să ai un label înseamnă să știi foarte bine ce tip de muzică creezi și cum poți face un business din asta. Am cunoscut, de-a lungul timpului, oameni din industria muzicală care nu știau să analizeze un raport de vânzări. Pe mulți nici nu-i interesa partea asta.
  • am adus împreună muzicienii care aveau un sound similar și am început să conturez o comunitate.
  • ca promoter este dificil să rămâi relevant pe parcursul anilor. Trebuie să știi să te adaptezi la public și la artiști.

festivalier

Black Rhino Music: Festivalul Outlook și labelul Samurai Music Group împlinesc 10 ani anul ăsta. Înainte ca Samurai Music Group să fie un succes, muzica drum and bass era foarte dispersată. Era nevoie de un manager care să organizeze piața muzicală / acest gen de muzică, iar Geoff a ajutat prin a-i pune pe artiștii noi într-o companie bună – a atras atenția asupra lor prin intermediul altor muzicieni mult mai populari. Artiștii pot avea, prin intermediul festivalurilor, un public mult mai mare.

Noah: 

  • în primul rând, eu sunt un iubitor al muzicii și am început prin a asculta și colecționa muzică, prin a sta prin cluburi, prin oraș. Genul muzical care îmi plăcea mie nu era reprezentat așa cum îmi doream. Să promovezi muzica preferată este un lucru dificil.
  • în cluburi a început totul. Acolo erau artiștii pe care voiam să-i reprezint și să-i cunosc. Spre exemplu, o știam pe Andreya Triana înainte să colaboreze cu Ninja Tunes, Bonobo și Flying Lotus și ăsta a fost un avantaj.
  • în urmă cu 10 ani, s-a ivit ocazia să fac un mic eveniment de week-end în Croația. Nu mă gândeam atunci că vor fi mai mult de câteva sute de oameni într-un club, dar lucrurile s-au întâmplat altfel și am avut peste 1.000. Era un sat pescăresc în Croația, unul liniștit, și după prima ediție ni s-a spus să nu ne mai întoarcem acolo pentru că drum and bass & dubstep ar fi muzică diavolească. Și era amuzant cumva pentru că era un sat pitoresc, cu copii care alergau pe uliță. A trebuit să ștergem graffiti-urile de pe pereți și să facem pace cu preotul din sat.
  • apoi am căutat alt spațiu. Ne-am dus pe o altă plajă din Croația, dar nu era locul potrivit pentru tipul nostru de muzică, iar în al treilea an am găsit acest loc care ni se pare cel mai bun. Nu-ți poți imagina ceva mai spectaculos (foto mai jos).
  • la primele ediții Outlook Festival nu știam multe despre health & safety, dar la a treia ediție deja ajunsesem la peste 5.000 de oameni. A trebuit să ne punem la punct logistica și politicile de health & safety. Anul următor am ajuns la 10.000 de oameni și ne-am încadrat de atunci în numărul ăsta.
  • îmbinarea mai multor stiluri muzicale a fost punctul puternic al festivalului nostru. Fiecare gen muzical avea o scena distinctă și o comunitate reprezentativă. Inima festivalului a fost susținea artiștilor la început de carieră – facem asta și acum.
  • din pespectiva festivalului nostru, nu este vorba despre a programa momentele artistice care știi că vor avea succes și că vor vinde mii de bilete, ci de a-i susține pe artiștii tineri, cum erau Bonobo sau Andreya Triana când i-am cunoscut, și să-i vezi crescând și vânzând mii de bilete peste tot prin lume. Am făcut un network al labelurilor, ne-am respectat artișii și așa s-a ajuns la ideea de comunitate – extrem de importantă pentru muzica underground.
  • acum 5 ani am lansat Dimensions Festival – cu muzică care vine din diferite stiluri și zone de pe glob. L-am lansat pentru că erau multe genuri muzicale care nu se potriveau cu estetica Outlook Festival.
  • iubim muzica și vrem să lucrăm cu oamenii care iubesc muzica la fel de mult ca și noi – de asta facem ceea ce facem. 
festivalier
Spațiul în care are loc Outlook Festival

Întrebare din public: cum ai simțit mutarea din Noua Zeelandă? 

Geoff: în Noua Zeelandă nu aveai cum să faci ceva și să nu afle toată lumea – era un spațiu mic. Mulți oameni erau foarte atenți la comunitatea locală, erau multe surse de finanțare, aplicau, primeau bani și cam asta era. Nu puteai să progresezi. Am ales Europa pur și simplu pentru că ăsta este locul muzicii electronice. Sunt foarte multe oportunități aici. Oamenii sunt mult mai deschiși și mai cooperanți.

Black Rhino Music: cum creezi o comunitate în jurul unui festival?

Noah:

  • în urmă cu câțiva ani  am organizat o conferință pe tema sound system culture și am vrut să ajungem la toți oamenii care se ocupă de record labels, sound system și promovare în toate orașele de pe glob în care aveam conexiuni. Research-ul a durat săptămâni bune, dar am construit o bază de date de 3.000 de oameni de peste tot. Am stat mult pe Facebook și am căutat evenimente, artiști și toate subiectele relevante pe segmentul ăsta. Apoi le-am trimis invitații tuturor la festival și i-am adus împreună. Am avut 200 de oameni din 3.000 care chiar au venit, dar și cei care nu au putut ajunge și-au creat o rețea și păstrează legătura unii cu alții.
  • Croația are doar 4 milioane de locuitori, așa că numărul oamenilor direct interesați de festivalul nostru este foarte restrâns. Dubstep & drum and bass înseamnă foarte puțin aici. Așa că ne-am orientat spre țările din jur și datorită unui line-up stelar, i-am convins pe oameni să vină pentru muzică, vacanță și soare.
  • când am început să mă ocup de promovarea muzicii în Leeds, indie era pe val (Arctic monkeys, Kaiser Chiefs etc) și nu prea erau influențe soul pe atunci. Așa că le-am scos în față, am atras atenția asupra lor și i-am determinat pe oameni să vorbească despre asta. Așa creezi o scenă muzicală.

Black Rhino Music: care ar fi cele mai valoroase lucruri pentru un festival sau un label?

Geoff:

  • inginerul de sunet este absolut esențial pentru un label. Trebuie să înțeleagă foarte bine cum relaționează muzica cu publicul și să știe ce sa facă astfel încât sunetul să fie cât mai bun.

Noah:

  • pentru festival trebuie să avem scene diferite, cu sound system specific pentru fiecare în parte. Spațiile diferite au nevoie de sisteme diferite și de calibrare. Inginerii de sunet trebuie să înțeleagă ce tip de muzică vor avea în acel spațiu.
  • pentru artiști nu contează alte detalii (cum au fost cazarea, zborul, mâncarea etc), ci sunetul este esențial. Despre asta vor discuta în primul rând când se întorc acasă.

Întrebare din public: cum poate un producător de muzică să se facă cunoscut?

Noah:

  • sunt foarte mulți artiști care au ajuns celebri plecând de pe Sundcloud, dar în același timp și producătorii de labels trebuie să se mobilizeze. Să găsești promoterul care cunoaște bine muzica pe care o faci tu pe o scenă locală este un lucru foarte important. Ca artist este bine să știi unde să te afiliezi, unde să-ți duci muzica. Nu există niște pași clari, ci fiecare se adaptează în funcție de locul și de tipul său de muzică. Uneori industria muzicală poate fi o lume imposibilă, dar atâta vreme cât iubești ceea ce faci, trebuie să perseverezi.

Geoff:

  • ca artist, dacă reușești să atragi atenția unui alt muzician cunoscut, să-l convingi să-ți asculte muzica și să te recomande mai departe, este ideal. Și eu aud de anumiți artiști de la alți muzicieni și așa ajung să-i ascult. Asta se întâmplă acum și e bine de știut. Chiar apreciez treaba asta.
  • atunci când vrei să faci parte dintr-un anumit label trebuie deja să fii un produs muzical finit. Mulți artiști vor să fie cumva preluați și prelucrați, dar e bine să știi foarte bine ce faci și cine ești.

Întrebare din public: cum vi se par campaniile de crowdfunding?

Geoff:

  • cred că sunt o idee bună. Cine reușește să-și facă o comunitate pe Facebook poate să-și implice fanii în oferirea unor donații. Sunt o metodă bună de a-ți confirma muzica, de a vedea dacă oamenii chiar vor să-ți ofere bani pentru arta ta.

Noah:

  • dacă ai reușit să-ți construiești o reputație și oamenii au încredere în tine ca organizator de festivaluri, atunci da. Altfel nu merge. Este o idee bună și poți ajunge în orașe care sunt destul de departe de tine, însă când vine vorba despre evenimente mari, cum sunt festivalurile, e ceva diferit. E mai riscant.

Întrebare din public: cum faci să aduci în prim plan muzica nouă? Muzica pe care nu a mai ascultat-o nimeni până acum?

Geoff:

  • trebuie să ai o relație adevărată cu audiența ta, să aibă încredere în tine. Atunci când vii cu ceva nou, vor asculta tocmai pentru că vine de la tine. Eu am făcut asta de multe ori, nu a mers de fiecare dată cum mi-am dorit, dar asta nu m-a împiedicat să perseverez. Chiar și dacă nu merge, măcar ai aflat cât de departe te poți duce.

Noah:

  • avem multe nume noi în line-up-urile festivalurilor, dar publicul nostru are încedere în noi și le dă și lor o șansă. Suntem conștienți că este un fel de superputere pe care o avem.

Întrebare din public: Outlook și Dimensions sunt 2 tipuri diferite de muzică și de public. Ați găsit ceva similar între audiențe? Migrează unii dintr-o parte în alta?

Noah:

  • la Outlook avem o medie de vârstă de 25 de ani, la Dimensions ar fi pe la 20 – 30. Dar am și prieteni de 45 de ani care vin la Outlook. Sunt multe festivalurile europene mari și lumea preferă să călătorească, să vadă un oraș nou și să meargă la un eveniment. Oamenii vin o dată, de două ori la un festival și apoi se duc la altul. Este vorba și despre călătorii, până la urmă. Totuși, dacă iubești mult un anumit tip de muzică, atunci te duci la același festival timp de 10 ani. La Outlook avem oameni care au tatuaje cu logo-ul nostru și asta ne bucură mult. Nu a fost o decizie ca festivalul să fie pentru o anumită categorie de vârstă. Iubim acest tip de muzică și de la asta am pornit când am lansat festivalurile.

Cam astea au fost notițele noastre. Le mulțumim organizatorilor că ne-au invitat și vom fi în continuare cu ochii pe următoarele evenimente Black Rhino Music.

Ca bonus / observație, pentru că, din exces de zel, noi am ajuns mai devreme la Expirat – Halele Carol și încă nu erau foarte mulți oameni, am făcut și câteva imagini cu spațiul în care s-a desfăsurat conferința, respectiv cu Sala Compresoarelor. Uitați ce bine arată, dacă aveți nevoie pe viitor de locuri în care să organizați conferințe / întâlniri:

festivalier

festivalier

festivalier

Seria de conferințe Black Rhino Music este co-finanțată de Autoritatea Fondului Cultural Național și se bucură de parteneriatul cu Best Music, Boarders, Crossfit Groove, Expirat Club, Festivalier, Good stuff, Grafic Skull, Hangout Music, IQads, Fundatția Cărturești, Ginger Group, Good Vibes, Studio148, Uman.

Credit foto: Black Rhino Music & Festivalier.

Leave a Reply

X